torstai 5. marraskuuta 2015
Working methods -Pressley ridge
Koulu, jossa olen töissä, toteuttaa opetustaan perustuen pressley ridge nimiseen ohjelmaan (pressley.ridge.org). Ohjelmaa on toteutettu koulussa jo viisi vuotta. Ohjelman tarkoituksena on kannustaa lapsia, jotka ovat köyhistä ja vaatimattomista lähtökohdista kotoisin. Ohjelmaa toteutetaan siten, että jokainen lapsi valitsee kaksi tavoitetta: toinen on koulunkäyntiin liittyvä ja toinen käytökseen. Tavoitteet valitaan yhdessä oppilaan, opettajan sekä vanhempien kanssa. Jokaisen tunnin jälkeen opettaja keskustelee oppilaan kanssa pisteistä ja jos kumpikin on sitä mieltä, että tavoitteet on toteutettu, niin oppilas saa taulukkoonsa pisteitä. Pisteiden saanti riippuu siis siitä, onko tavoitteet tavoitettu. Joka toinen viikko valitaan paras oppilas joka luokalta sekä paras luokka koko koulusta ja nämä saavat diplomit hyvästä käytöksestä. Paras luokka saa myös toivoa jotakin, joka ei maksa kovin paljoa. Esimerkiksi joskus oli pyydetty, että liikuntaa on koko päivä ja yksi luokka oli pyytänyt pizzaa. Pisteillä voi osallistua erilaisille retkille tai tapahtuma päiville. Eri retket ja tapahtumat vaativat eri määrän pisteitä. Tapahtumia, joita on järjestetty on esim. jalkapallopeli, askartelua, tutustumiskäyntejä, teemapäiviä yms. Kun pisteitä käyttää osallistuakseen johonkin näistä tapahtumista, niin pisteet vähenee sen verran kun tapahtuma tai retki "maksaa" ja tämän jälkeen voi kerätä uusia pisteitä. Hyvä käytös ja tavoitteisiin pääsy mahdollistaa siis retkille ja tapahtumapäiville osallistumisen. Pisteillä voi ostaa myös jotakin pientä koulun kioskista, esim. lyijykyniä, jalkapallon ym. Tätä kyseistä ohjelmaa käytetään koko koulussa eli siis ensimmäisestä luokasta yhdeksänteen. Lapset ovat köyhistä perheistä, joten heidän vanhemmillaan ei ole varaa antaa rahaa retkiin ja kaupunki antaa erittäin vähän rahaa mihinkään, joten tämä on mielestäni erittäin hyvä ohjelma, joka antaa lapsille mahdollisuuksia nähdä eri paikkoja ja päästä tutustumaan eri asioihin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti