tiistai 29. syyskuuta 2015

Work week 2

Tällä viikolla olemme keskustelleet ohjaajani kanssa Unkarin koulujärjestelmästä. Unkarissa koulu aloitetaan 6 vuotiaana, joten heillä ei ole esikoulua lainkaan. Unkarissa on julkisia kouluja sekä yksityisiä kouluja. Ohjaajani näki koulujärjestelmässä yhtenä ongelmana sen, että suurin osa erityilapsista kerääntyy julkisiin kouluihin, jotka ovat köyhimmillä alueilla ja ns. normaaleista perheistä tulevat lapset opiskelevat yksityisissä kouluissa tai alueilla, jossa ei ole sosiaalisia ongelmia ja köyhyyttä. Lapsia erilaisista perhetaustoista on yritetty sekoittaa keskenään kouluihin, mutta ohjaajani sanoi, ettei ns. normaaleista perheistä tulevien lasten vanhemmat halua pistää lapsiaan sellaisen alueen kouluun, jossa tietää olevan perheillä paljon ongelmia. Ideaali tilanne olisi, että yhdellä luokalla olisi ainoastaan kaksi erityistätukea tarvitsevaa lasta, mutta käytännössä asia ei mene näin. Tässä koulussa, jossa työskentelen on lapsilla paljon erityistarpeita perhetaustasta johtuen. Luokat ovat kooltaan 15 hengen luokkia, mutta silti liian isoja, koska lapset tarvitsevat niin paljon tukea ja yhden opettajan on vaikea hallita tätä yksin. Ohjaajani kertoi, että Unkarissa on myös kova pula opettajista. Moni ei halua kouluttautua opettajaksi, koska palkka on niin huono. Erityisesti fysiikan ja kemian opettajista on kova pula. Esimerkiksi tässä koulussa, jossa työskentelen ei ole ollenkaan fyssikan ja kemian opettajia, vaan yläluokat käyvät vierailemassa laboratoriossa. Kysyin ohajaajaltani siitä, onko lapsilla jonkinlaisia rangaistuksia, jos he myöhästyvät koulusta tai eivät tee läksyjä. Ohjaajani kertoi, että jokaisella oppilaalla on omat tavoitteet, joita saavuttamalla he saavat pisteitä. Tavoitteet mietitään yhdessä opettajan, oppilaan ja vanhempien kanssa. Tavoitteita on koulunkäyntiin liittyvä tavoite sekä käyttäytymiseen liittyvä tavoite. Jokaisella on oma tavoite lappu liimattuna pulpetin kulmaan ja tavoitteet näkyvät myös seinällä, jotta kaikki opettajat näkevät ne. Jokaisen tunnin jälkeen opettaja kysyy oppilaalta, onko hän mielestään saavuttanut tavoitteen tunnilla, ja jos on, niin oppilas saa pisteitä taulukkoon. Mitä enemmän pisteitä, sitä paremmin tavoitteet on saavutettu. Tavoitteita voidaan myös muuttaa lukuvuoden aikana, jos tavoite tuntuu liian vaikealta tai se on jo saavutettu. Tavoitteina lapsilla oli esimerkiksi se, että tekee tehtävät, viittaa tunnilla, ei korota ääntä, pysyy luokassa eikä lähde käytävään ym. Luokalla on myös yhteinen tavoite. Mielestäni tämä oli oikein toimiva ratkaisu ja motivoi lapsia. Ohjaajani sanoi kun menin töihin, että lapset olivat innolla odottaneet, koska tulen taas töihin. Heillä oli taas kovasti asiaa ja he kaipaavat mielestäni todella paljon sitä, että joku on läsnä ja kuuntelee heitä. He ovat myös kovia halaamaan ja pitämään kädestä. Välitunnilla lapset halusivat kovasti, että laulan heille jotakin :D Lauloin heille sitten jänis istui maassa ja yritin käsimerkein näyttää, että laulu kertoo jäniksestä. Kaikki lapset kuuntelivat keskittyneesti välitunnilla kun kajautin laulun keskellä pihaa ja taputtivat sen kälkeen. Se oli huvittava tilanne, mutta tulipahan laulettua :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti